Nextcloud Hub 26 Spring en Euro-Office

Nextcloud Hub 26 Spring is uitgebracht. Deze release draait niet alleen om nieuwe functies, maar ook om onderhoud, stabiliteit, performance, beveiliging, vertalingen en kleine UI-verbeteringen. Volgens Nextcloud bestaat slechts een klein deel van deze release uit volledig nieuwe features; het grootste deel zit in onderhoud en verbeteringen onder de motorkap.

Toch zitten er een paar interessante zichtbare vernieuwingen in:

• verfijnd design en betere performance

• updates rond Collabora en Euro-Office

• verbeteringen aan groupware

• Gantt charts in Nextcloud Deck

• Pexip- en Matrix-integratie

• verbeteringen aan het developer-platform

Voor mij was vooral één onderdeel interessant: Euro-Office. Dat is een nieuwe officecomponent die je binnen Nextcloud kunt gebruiken voor het maken en bewerken van documenten, spreadsheets en presentaties.

Deze update is uitgevoerd op een bestaande Nextcloud AIO-installatie achter een reverse proxy. Wil je Nextcloud AIO nog installeren, bekijk dan eerst de aparte handleiding voor Nextcloud AIO met reverse proxy. Dit artikel gaat alleen over de update naar Nextcloud Hub 26 Spring en het inschakelen van Euro-Office.

Wat is Euro-Office precies?

Euro-Office is geen volledige cloudomgeving zoals Nextcloud Hub, Proton Docs of OpenProject. Het is vooral de online officecomponent die het bewerken van documenten regelt.

Denk aan het openen, maken en gezamenlijk bewerken van bestanden zoals:

• DOCX, XLSX en PPTX

• ODT, ODS en ODP

• PDF-bestanden

De opslag, gebruikersrechten, mappenstructuur, bestandsdeling en navigatie komen niet uit Euro-Office zelf. Dat wordt geregeld door het platform waarin Euro-Office geïntegreerd is.

In mijn geval betekent dat dus: Nextcloud blijft de omgeving voor bestanden, gebruikers, rechten en delen. Euro-Office wordt gebruikt als editor binnen Nextcloud.

Waarom is dit interessant?

Nextcloud had al langer integratie met office-oplossingen zoals Collabora Online en ONLYOFFICE. Met Euro-Office komt daar een nieuwe optie bij.

Dat is vooral interessant omdat Euro-Office zich richt op goede compatibiliteit met Microsoft Office-bestanden. In de praktijk krijg je toch vaak bestanden binnen zoals .docx, .xlsx en .pptx. Als Euro-Office daar goed mee omgaat, kan het een interessant alternatief worden voor Collabora Online of ONLYOFFICE.

Daarnaast is het project gestart vanuit een Europese samenwerking tussen meerdere organisaties die behoefte zagen aan een open en soevereine online office suite. Maar Euro-Office is niet alleen bedoeld voor Europa. Het project is open source en beschikbaar onder de AGPLv3-licentie.

Wat kun je ermee?

De Euro-Office Nextcloud-app noemt onder andere de volgende mogelijkheden:

• tekstdocumenten maken en bewerken

• spreadsheets maken en bewerken

• presentaties maken en bewerken

• PDF-formulieren maken en bewerken

• PDF-bestanden bewerken

• diagrammen bekijken

• bestanden delen met andere gebruikers

• documenten beschermen met watermarks

• realtime samenwerken aan documenten

• comments gebruiken

• wijzigingen bijhouden met Track Changes

• ingebouwde chat tijdens het samenwerken

Ook co-editing tussen meerdere gefedereerde Nextcloud-instanties via één Document Server wordt genoemd. Dat is vooral interessant voor grotere omgevingen of organisaties die meerdere Nextcloud-installaties gebruiken.

Office Suite kiezen in Nextcloud AIO

In de Nextcloud AIO-interface kun je bij Office Suite kiezen uit meerdere opties:

• Nextcloud Office powered by Euro-Office

• Nextcloud Office powered by Collabora Online

• ONLYOFFICE

Er kan maar één office suite tegelijk actief zijn. Je kiest dus bewust welke editor je wilt gebruiken.

In mijn geval verscheen Euro-Office na het updaten en upgraden naar Nextcloud Hub 26 Spring direct als optie in de AIO-interface.

Updaten via Nextcloud AIO

Ik draai Nextcloud via Nextcloud AIO met Docker Compose. In mijn geval bestond het proces uit twee delen:

1. Nextcloud AIO updaten naar Nextcloud Hub 26 Spring.

2. Daarna Euro-Office kiezen als office suite.

Ga op de host naar de map waar je docker-compose.yml van Nextcloud AIO staat. In mijn geval is dat bijvoorbeeld:

cd /opt/nextcloud

Haal daarna de nieuwste images op:

sudo docker compose pull

Ga vervolgens naar de Nextcloud AIO-interface.

Daarna:

1. Kies in de AIO-interface voor Upgrade to Nextcloud Hub 26 Spring.

2. Wacht tot de upgrade klaar is.

3. Stop de containers via de AIO-interface.

4. Ga naar de instellingen voor Office Suite.

5. Kies Nextcloud Office powered by Euro-Office.

6. Klik op Save changes.

7. Start daarna de containers opnieuw met Start and update containers.

Daarmee regelt AIO de benodigde container- en configuratiewijzigingen zelf.

Je hoeft dus niet handmatig een aparte Euro-Office Document Server te deployen, geen aparte reverse proxy-host aan te maken en geen Nextcloud-app handmatig via GitHub te klonen.

Controleren of alles draait

Na het starten van de containers kun je op de host controleren of alles weer netjes actief is:

sudo docker ps

Kijk of de Nextcloud AIO-containers gezond draaien. Afhankelijk van hoe AIO de office suite intern regelt, kan er een aparte office-gerelateerde container zichtbaar zijn.

Je kunt eventueel ook de logs bekijken:

sudo docker logs -f nextcloud-aio-mastercontainer

Als er een specifieke office-container zichtbaar is, kun je ook daarvan de logs bekijken:

sudo docker logs -f containernaam

Vervang containernaam dan door de naam van de juiste container.

Testen in Nextcloud

Daarna is het vooral een kwestie van testen in de webinterface van Nextcloud.

Maak bijvoorbeeld een nieuw document aan:

• nieuw tekstdocument

• nieuwe spreadsheet

• nieuwe presentatie

Test ook bestaande bestanden, zoals:

• .docx

• .xlsx

• .pptx

• .odt

• .ods

• .odp

• .pdf

Vooral spreadsheets zijn een goede praktijktest. Daar merk je vaak snel of compatibiliteit en performance goed genoeg zijn voor dagelijks gebruik.

Verschil met Collabora en ONLYOFFICE

In de AIO-interface worden de verschillen kort weergegeven.

Euro-Office wordt daar gepresenteerd als optie met goede Nextcloud-integratie, open source, goede performance en sterke Microsoft Office-compatibiliteit.

Collabora Online scoort juist sterk op ODF-compatibiliteit, legacy-bestanden en diepe Nextcloud-integratie.

ONLYOFFICE blijft ook beschikbaar als alternatief en staat bekend om goede compatibiliteit met Microsoft Office-bestanden.

Welke het beste is, hangt dus af van je gebruik.

Gebruik je vooral Microsoft Office-bestanden zoals .docx, .xlsx en .pptx, dan is Euro-Office interessant om te testen. Werk je veel met open documentformaten zoals .odt en .ods, dan kan Collabora nog steeds een logische keuze zijn.

Let op bij externe opslag en certificaten

Gebruik je Nextcloud AIO, dan wordt veel van de complexiteit voor je geregeld. Toch zijn er een paar aandachtspunten.

De Document Server moet bereikbaar zijn vanaf Nextcloud én vanaf de browser van de gebruiker. Andersom moet de Document Server ook weer terug kunnen praten met Nextcloud. Bij een standaard AIO-installatie wordt dit normaal gesproken door AIO afgehandeld.

Gebruik je een handmatige installatie of een losse Document Server, dan moet je hier zelf rekening mee houden.

Ook externe opslag kan invloed hebben op co-editing. Gebruik je de External storages-app in Nextcloud, dan kan gezamenlijk bewerken in sommige situaties problemen geven. Vooral wanneer verschillende gebruikers met verschillende inloggegevens bij dezelfde externe opslag komen, kan co-editing niet goed werken.

Daarnaast kunnen self-signed certificaten problemen geven. Er bestaat een optie om certificaatcontrole uit te schakelen, maar dat is een onveilige workaround. Gebruik liever gewoon geldige certificaten.

Mijn eerste indruk

De installatie via Nextcloud AIO is veel netter dan ik had verwacht.

Ik was eerst bang dat je handmatig een losse Document Server moest draaien, een reverse proxy moest instellen en daarna nog een app in Nextcloud moest koppelen. Bij een handmatige installatie kan dat inderdaad nodig zijn, maar bij Nextcloud AIO wordt dit netjes via de AIO-interface geregeld.

Dat maakt Euro-Office vooral interessant voor mensen die hun Nextcloud-installatie graag overzichtelijk en updatebaar willen houden. Je hoeft niet zelf extra containers aan je compose-bestand toe te voegen en je hoeft ook niet buiten AIO om in de Nextcloud-installatie te rommelen.

Voor mij is dat precies hoe dit soort uitbreidingen zouden moeten werken: kiezen, opslaan, containers opnieuw starten en testen.

Wel eerst goed testen

Euro-Office is nieuw. Ook al is de eerste stabiele versie nu beschikbaar, het blijft verstandig om dit eerst rustig te testen voordat je het gebruikt voor belangrijke documenten.

Maak dus vooraf een backup of snapshot van je Nextcloud-omgeving. Zeker als je Nextcloud zakelijk gebruikt of als er belangrijke bestanden in staan.

Ik zou ook niet tegelijk gaan rommelen met losse documentserver-containers, handmatige app-installaties en AIO-configuratie. Als je Nextcloud AIO gebruikt, laat AIO dit beheren. Dat houdt je installatie overzichtelijk en updatebaar.

Meer informatie

De release keynote van Nextcloud Hub 26 Spring is terug te kijken via YouTube en PeerTube:

Conclusie

Nextcloud Hub 26 Spring installeren via Nextcloud AIO ging bij mij vrij soepel. Na het updaten van de AIO-images kon ik via de AIO-interface upgraden naar de nieuwe Hub-release en daarna Euro-Office kiezen als office suite.

Euro-Office is dus niet zomaar een losse extra container die je zelf naast Nextcloud moet bouwen, maar onderdeel van de nieuwe Nextcloud Hub 26 Spring-integratie. Dat maakt het voor AIO-gebruikers een stuk laagdrempeliger om ermee te testen.

Ik ga de komende tijd vooral kijken hoe Euro-Office zich gedraagt met Microsoft Office-bestanden zoals .docx, .xlsx en .pptx, en hoe het zich in de praktijk verhoudt tot Collabora Online en ONLYOFFICE.